HomeDondena

S.I.De.S Conference

S.I.De.S – Italian Society of Historical Demographers

The Italian population during the fifteenth and sixteenth centuries

La popolazione italiana del Quattrocento e Cinquecento

Università Bocconi, November 7 and 8, 2013

Aula N03, Piazza Sraffa 13, Milano

(Registration is not necessary)

The conference continues a long-term project of S.I.De.S. (Italian Society of Historical Demographers):  Reconstructing an overall picture of the Italian population during different epochs. To accomplish this, a series of conferences has been organized over the years, each of them dedicated to a specific century—the seventeenth, eighteenth, and nineteenth. After a long pause, the time has come to continue the project covering the earlier epochs, and particularly the complex period between the end of the Middle Ages and the beginning of the Early Modern Age. The conference will also consolidate the recent renewal of interest in population studies among historians, as well as provide new tools and information to demographers and other social scientists interested in long-term dynamics.

The fifteenth and sixteenth centuries are also a particularly interesting period to study, as they are crucial in Italian history. In fact, this is when the Peninsula experienced the final phase of the economic and cultural centrality that it had enjoyed since the times of the Roman Empire. Demographically, this is when the population decline and subsequent stagnation triggered by the Black Death in 1348, and enrooted by the subsequent plague waves, was finally recovered—so much so that by the end of the sixteenth century new signs of a precarious equilibrium between population and resources were clearly visible. The conference aims to cast new light on this crucial but still little-known period.

Thursday, November 7

14.00 Welcome

Ross Macmillan, Director of the Dondena Centre

Lucia Pozzi, President of S.I.De.S

14.30 Session I. The population of northern Italy / La popolazione dell’Italia settentrionale

President: Lucia Pozzi, Università di Sassari

Discussant: Fiorenzo Rossi, Università di Padova

Guido Alfani, Università Bocconi

La popolazione dell’Italia settentrionale nel XV e XVI secolo: scenari regionali e macro-regionali

Alessio Fornasin, Università di Udine

Claudio Lorenzini, Università di Udine

La popolazione del Friuli veneto tra XV e XVI secolo

Marco Cattini, Università Bocconi

Tra due crisi: un sessantennio di grande crescita della popolazione cispadana (1530-1589). Un indice semiotico dell’economia rurale?

Riccardo Rao, Università di Bergamo

Demografia e insediamento nel vercellese tra Quattro e Cinquecento

Federico Del Tredici, Università di Milano

Una rivoluzione? L’andamento demografico del Milanese tra Quattro e Seicento